הבל
חקירה של משמעות

1 מאי – 13 מאי, 2022

מרכז הצעירים ע"ש אוריה שבירו, דרך הנחשונים 31, אריאל

אוצרת: עופרה שושתרי

 

במגילת קהלת, קהלת בן דוד מחפש את משמעות החיים ומעלה חרס בידו. שוב ושוב, הוא מצהיר שהכל "הבל". אבל מה המשמעות של המילה "הבל"? פעמים רבות, "הבל" מתורגם כ"חוסר משמעות" או "קלות דעת", אך טווח המילה רחב הרבה יותר; הוא כולל "נשימה", "אדים", "קיטור" -- אבל גם "שטויות" ו"הזוי". 

המקום הראשון בתנ"ך שאנו פוגשים את המילה הוא בסיפור של קין והבל, בני אדם וחווה. הבל נרצח על ידי קין מתוך קנאה שנולדה מהעדפתו של האלוהים לקורבן של הבל. הבן אדם הזה רחוק מלהיות חסר משמעות, אבל מותו הוא הראשון בנרטיב של התנ"ך, וככזה, מותו של הבל הוא הפעם הראשונה שאנו מתוודעים אל הטבע הארעי והשברירי של החיים.

היצירות המוצגות בתערוכה זו מתייחסות כולן למילה "הבל" וחוקרות את משמעויותיה הרבות. בדיוק כמו קהלת בן דוד, כל אמן מחפש את משמעות החיים ומנסה להבין את החוויה האנושית.

נושאים של חיים, מוות ולידה-מחדש נוכחים ביצירותיהם של מארק פרוביזור, סינדי ריצ'רד וסילביה הראטי. הגשר בין מציאות לפנטזיה ובעיות של בריאות הנפש מתגלים ביצירות של חנה ליבי יער. האופי המשתנה והתובעני של אהבה, קשר אנושי ומערכות יחסים הם הנושאים המרכזיים ביצירותיהן של ענבל לוסקי ארנפלד ואריקה וייס. טרי הירש נוגעת בסוגיות של חופש והיעדר-חופש, כמו גם ספק עצמי ופחד. יצירת הוידאו-ארט של יוכבד פרימר מעלה בגידה והרס.

יחד, היצירות הללו מקיפות חלק גדול מהמסע של קהלת. במשפטיו האחרונים, קהלת מסכם שרק עבודת ה' הופכת את החיים לבעלי משמעות. עבורו, אלמלא קיומו של כוח עליון נצחי, הכל חסר-משמעות וחולף. יש חוקרי ספרות שמניחים שמשפטי המגילה האחרונים נכתבו על ידי מישהו אחר, מכיוון שהם כל כך שונים בסגנון, בעוד  חוקרי דת טוענים שהמגילה כולה מובילה למסקנה זו.

החיפוש של קהלת אינו ייחודי. כפי שהוא אומר בעצמו, "אין חדש תחת השמש". על כל אדם לצאת למסע משלו, ולחפש במצוקות ובשמחות חוויותיו את מה שמשמעותי עבורו. ביצירות המוצגות כאן, ניתנת לנו הצצה אל תוך התבוננותם הפנימית של יוצריהם, והזדמנות להרהר בדרכנו שלנו.

דור בא, דור הולך; השמש זורחת ושוקעת ואז עושה זאת שוב; הנהרות זורמים לים אך הוא אף פעם לא מלא; הרוח נושבת מסביב וחוזרת שוב. והיכן משתלב אדם בודד בחזרה הלכאורה-אינסופית הזו? מהו בן אדם אחד במרחב העצום של היקום? אולי זה האופי החולף של חיינו שהופך אותם ליפים ויקרים כל כך. במחסור יש ערך; הזמן שלנו קצר ולכן יקר.