5 יולי – 10 אוגוסט, 2022

מרכז הצעירים ע"ש אוריה שבירו, דרך הנחשונים 31, אריאל

אוצרת: עופרה שושתרי

 

באנגלית וגם בעברית, המילה "זהות" נובעת מ"זהה". כאשר אדם מגדיר את עצמו בתחומי מגדר, מעמד חברתי, מעמד משפחתי, השתייכות פוליטית, לאום, גזע ועוד, הוא למעשה משייך את עצמו לקבוצת אנשים. לכן השאלה "מי אני?" היא בעצם "לאיזה 'אנחנו' אני שייך.ת?"

 

לפעמים, זהות נקבע עבורנו, כאשר מדובר למשל במגדר, מקום הלידה או צבע העור, על ידי כוחות החיצוניים המשפיעים על זהות הפרט. בנוסף, לעיתים זהות היא דבר נזיל המושפע מבחירותיו של האדם. כדי לתאר לאחרים מי אנחנו, אנו חייבים לבחור את הקטגוריות שלנו. יחד עם זאת, עם הזמן הזהות שלנו עלולה לעבור שינויים. כל שינוי כזה עלול לגרום למשבר ו/או לקתרזיס, כאשר אנחנו מעבירים אמונים לקבוצה אחרת או מוסיפים קבוצה נוספת לרשימה.

 

ישנן דרכים רבות שבהן שיוך-עצמי לקבוצה יכולה להועיל. במסגרת המושג "פוליטיקה של זהויות", אדם יכול להשתמש במערכת היחסים שלו לקבוצה כדי לעזור ליצור שינוי שיטתי שיועיל לו כאינדיבידואל. הקבוצה יכולה גם להפוך לקהילתו של אדם ולספק גישה למידע על איך להתמודד עם אתגרים המתעוררים ביחס לזהותו. הקבוצות השונות המרכיבות את זהותו של אדם יכולות גם להתנגש זו בזו, ולגרום לבן אדם לתת יותר משקל למימד אחד של זהותו או ללכת על קו דק בין מימדים שונים.

 

האמנים בתערוכה זו יצרו כולם יצירות שצוללות עמוק לתוך זהותם ומייצגות את היחס שלהם לקבוצות מסוימות ואת הקשיים בהם הם נתקלים כחלק מאותן קבוצות. דת, הגירה והיותו ניצול טראומה הופיעו כנושאים המרכזיים של היצירות. אולם, האמנים הללו מתמודדים כולם עם היבטים רבים, לעתים סותרים, של זהותם; ניתן היה לקבץ אותם, ולקבץ אותם מחדש, בדרכים רבות.

 

תשעת האמנים הללו, נדב טייטלבוים, צביקה אלטמן, אפרת דוראל, חנה ליבי יער, שני אלדר, כיפיאה עיאיטה, פולינה בר כהן, חנה שפיצר ואבי טללה, מבטאים את זהותם ביצירותיהם ומנתחים לאילו קבוצות הם שייכים. באמצעות יצירותיהם אנו יכולים להציץ במגוון הגדול של סוגי אנשים בעולם, להזדהות עם התמודדויותיו של הפרט וכך להבין ולהאניש טוב יותר את הקבוצות אליהן הם בחרו להשתייך.

 

יחיד משתמש בהשתייכות לקבוצות כדי לתאר את זהותו, על מנת לעזור לאחרים להבינו ולהכירו כאדם ייחודי ורב-פנים. למרות שהקבוצות והקהילות המרכיבות זהות עלולות להתנגש, אלו בדיוק הקונפליקטים הפנימיים שיוצרים מרחב לדיאלוג בין הקבוצות השונות. אנשים היוצרים איזון בין מספר זהויות הם בדיוק האנשים שיכולים ליצור שינוי ולקדם סובלנות, הן עבור עצמם והן עבור הקהילות שלהם.